Peoplesphere: The People Managers Magazine

Sociale netwerken: afdruk beheren en valkuilen vermijden

Terwijl ze oorspronkelijk bedoeld waren voor familie en vrienden, worden sociale netwerken echter steeds meer voor professionele doeleinden gebruikt. We moeten evenwel grondig nadenken over die online interactie en meer bepaald over de scheiding tussen privé- en beroepsleven. Het consultancybedrijf Robert Half onthult in een nieuwe gids de 'do’s and don’ts' met betrekking tot sociale netwerken en geeft tips om de meest delicate situaties op internet te beheren.

Een opstoot van woede of vermoeidheid kan ertoe leiden dat sommige situaties snel uit de hand lopen. Op internet vind je tal van grappige of vervelende verhalen. Tot de meest voorkomende behoort het geval waarin een mededeling aan de werkgever, van het type 'Ik ben ziek en kan vandaag niet komen werken', duidelijk verschilt van de boodschap die de betrokkene dezelfde dag achterlaat op zijn Facebook-profiel. Er zijn ook ‘tweets’ die schokken of aanstoot geven, zoals: 'Ik moet nu beslissen tussen het nut van een hoog loon en de verplichting om me elke dag te verplaatsen voor een job die ik haat'. Een andere, klassiekere fout bestaat erin een vertrouwelijk e-mailbericht naar de verkeerde persoon te versturen of de geadresseerden in kopie (CC) te plaatsen in plaats van in onzichtbare kopie (BCC/CCI). Dit zijn maar enkele voorbeelden van verhalen die al snel de ronde doen en zowel een persoon als een onderneming schade kunnen berokkenen. 

Frédérique Bruggeman, Managing Director van Robert Half België, voegt eraan toe: "Met de opkomst van netwerksites en andere digitale communicatiemiddelen is de zakenwereld meer dan ooit tevoren transparant geworden. Wat professionals op internet zeggen en doen, kan zowel positieve als negatieve gevolgen hebben. Jammer genoeg belanden sommigen in een vervelende situatie als gevolg van ongelukkig geplaatste opmerkingen. De afdruk die een individu achterlaat op internet, kan ernstige consequenties hebben voor zijn professionele reputatie in het kader van zijn zoektocht naar werk en kan hem zijn hele verdere loopbaan blijven achtervolgen. Managers zijn voorzichtiger geworden tijdens het aanwervingsproces en aarzelen niet om potentiële kandidaten die online fouten maken uit de selectieprocedure te weren. Om professionals te helpen hun digitale afdruk te beheren, heeft Robert Half een gids met advies en tips samengesteld die internetgebruikers helpt valkuilen te vermijden en, vooral, online een positieve professionele reputatie te behouden."

Hoe voordeel halen uit de communicatienetwerken?

Veel mensen worden overweldigd door het grote aanbod van netwerksites en vragen zich af welke netwerken hun de kans bieden hun beroepsloopbaan te doen evolueren. Hierna volgen enkele nuttige vragen die men zich moet stellen om te weten welke netwerken het meest geschikt zijn voor het gebruik dat men er van wil maken: 

Wat is uw voornaamste doelstelling?

Mensen gebruiken sociale netwerken om tal van redenen. Dit geldt ook binnen de beroepswereld: niet iedereen gebruikt de websites met dezelfde doelstellingen voor ogen. Is men op zoek naar een baan? Wil men contact houden met collega’s of vrienden? Of wil men informatie over een specifieke onderneming delen en/of verkrijgen? 

Welke websites gebruiken de personen met wie u graag wilt communiceren?

Door de doelgroep duidelijk af te bakenen, is het gemakkelijker na te gaan hoe die doelgroep communiceert en welke stijl hij daarbij hanteert.

Wat is uw strategie?

Afhankelijk van iemands betrokkenheid vergt communiceren via sociale netwerken een grote of minder grote tijdsinvestering. Door vast te stellen hoeveel tijd u wilt besteden aan het communiceren via online netwerken, kunt u de specifieke taken identificeren die u zullen toelaten uw persoonlijke doelstellingen te bereiken.

Hoe wilt u zich van anderen onderscheiden?

Competenties of kennis bezitten op een welbepaald domein is een belangrijke troef die de andere internetgebruikers op prijs zullen weten te stellen.

Hoe wilt u uw succes meten?

Niet zozeer het aantal tweets of commentaren die u post, is bepalend voor uw succes op sociale netwerken, wel de kwaliteit van deze boodschappen. Hoe groter de kwaliteit van uw deelname aan een netwerk, hoe meer voordeel u daaruit zult kunnen halen.

Een eigen netwerk online creëren is uiteindelijk niet zo heel verschillend van het creëren van persoonlijke contacten – het komt er op aan een goede indruk na te laten en de ‘wetten en gebruiken’ in acht te nemen.

 

Tags: Sociale netwerksites, Sociale netwerken, Social Media

| More

Talent in beweging

Wilt u ons uw nieuwe uitdaging bekend maken: christophe@peoplesphere.be

Recht

Vacatures

Agenda