NL | FR | LU
Peoplesphere

Bedrijfsleven en onderwijsinstellingen pleiten voor duaal leren in het hoger onderwijs.

Biedt duaal leren ook een meerwaarde in het hoger onderwijs? Volgens het bedrijfsleven en de onderwijspartners is dat zeker het geval. Dat bleek vandaag tijdens een studiedag van SYNTRA Vlaanderen in samenwerking met Agoria Vlaanderen, essenscia vlaanderen en Voka. Meer praktijkgericht onderwijs kan voor de studenten aan de Vlaamse hogescholen en universiteiten een extra troef zijn in de uitbouw van hun professionele loopbaan.

De Vlaamse regering trekt sinds vorig schooljaar voluit de kaart van de nieuwe onderwijsvorm duaal leren, met onder meer een succesvol proefproject in de studierichting Chemische Procestechnieken. Daarin bieden vier scholen en een twintigtal chemiebedrijven zowat veertig leerlingen een opleiding op maat, waarbij de jongeren hun lessen op school combineren met leren op de werkplek. Vanaf 1 september 2018 zal duaal leren als een volwaardige leerweg aangeboden worden in ruim 50 studierichtingen binnen het voltijds secundair onderwijs.

Daarnaast experimenteren ook verschillende hogescholen en universiteiten met vormen van werkplekleren en meer praktijkgericht onderwijs, gaande van professionele bachelors tot postgraduaat opleidingen. Zo pioniert de chemiesector al sinds het academiejaar 2013-2014 met een duaal leersysteem voor laatstejaarsstudenten bachelor chemie aan de AP en KdG hogescholen in Antwerpen. Dit verloopt in nauwe samenwerking met chemiebedrijven als BASF, Covestro, Evonik, ExxonMobil en INEOS Oxide.

Om een beter zicht te krijgen op de verschillende initiatieven in het hoger onderwijs waar principes van duaal leren vandaag al worden toegepast, organiseerden het Agentschap voor Ondernemersvorming SYNTRA Vlaanderen, het Vlaams netwerk van ondernemingen Voka, sectorfederaties Agoria Vlaanderen en essenscia vlaanderen, met de steun van het Europees Sociaal Fonds (ESF), een studiedag over ‘Duaal leren in het hoger onderwijs’. Conclusie van de vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en het onderwijsveld: duaal leren heeft ook in het hoger onderwijs bijzonder veel potentieel.

“Meer praktijkgericht onderwijs is een internationale trend, ook op het niveau van hogescholen en universiteiten. Duaal leren moet ook in Vlaanderen een extra troef worden op de cv’s van onze bachelors, masters en doctors. Net zoals dat het geval is in Duitsland of Zwitserland. Zowel ons hoger onderwijs als onze chemie- en farmabedrijven hebben een sterke reputatie in het buitenland. Laat ons daarom de krachten bundelen. Zo bieden we studenten meer jobkansen en verzekeren we ondernemingen van jong talent met de juiste vaardigheden om het verschil te maken”, zegt Frank Beckx, gedelegeerd bestuurder essenscia vlaanderen.

“De verschillende mooie voorbeelden die vandaag de revue passeerden bevestigen onze overtuiging dat duaal leren het hoger onderwijs kan versterken. Alle actoren moeten daarom snel aan tafel zitten om te kijken hoe we dit verder kunnen faciliteren”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder Voka.

“Kennis en kunde onmiddellijk kunnen linken aan de bedrijfsrealiteit betekent een grote verrijking in het leerproces van de student. Op die manier kunnen ze veel beter voorbereid aan hun effectieve loopbaan beginnen en dat tot grote tevredenheid van de bedrijven die beter opgeleide kandidaten mogen ontvangen en van de studenten die met meer zelfvertrouwen kunnen starten”, zegt Peter Demuynck, algemeen directeur Agoria Vlaanderen.

“Uit studies blijkt dat landen met systemen van duaal leren duidelijk een streepje voor hebben. Mensen die op die manier zijn opgeleid hebben minder problemen om levenslang te leren en kunnen zich dus makkelijker aanpassen aan een steeds sneller veranderende arbeidsmarkt. Duaal leren in het hoger onderwijs is daarom een logische, volgende stap”, besluit Bruno Tindemans, gedelegeerd bestuurder van SYNTRA Vlaanderen.

Bron : Essenscia

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.