NL | FR | LU
Peoplesphere

Bedrijfswagens steeds populairder in België

Het aantal zakenauto’s in België is in 2014 met 13% gegroeid ten opzichte van 2010. Het afgelopen jaar was er sprake van een groei van 3,6%. In 2014 stonden maar liefst 650.000 bedrijfswagens geregistreerd.

Deze toenemende populariteit blijkt uit onderzoek van organisatieadviesbureau Hay Group onder 22.000 bedrijven wereldwijd, waarvan 500 in België. Opvallend is dat 50% van de junior professionals in België recht heeft op een auto van de zaak, terwijl dat percentage in de ons omringende landen tussen de 0 en 16% ligt.

Antwoord op de toegenomen flexibiliteit

Aangezien werkgevers in toenemende mate van hun medewerkers verwachten dat ze flexibel en mobiel zijn, is een bedrijfswagen hierop een interessant antwoord. Bovendien speelt de fiscale aantrekkelijkheid van deze beloningsvorm, voor zowel werkgever als werknemer, een grote rol. Ruim de helft van de bedrijven (54%) staat medewerkers toe een duurdere auto uit te zoeken dan waarvoor geclassificeerd. BMW, Audi, Volvo zijn dan ook de meest populaire merken onder het hoger management.

Een groener autobeleid

Uit het onderzoek blijkt ook dat 39% van de bedrijven het afgelopen jaar hun mobiliteitsbeleid heeft aangepast, meer in de richting van een milieuvriendelijker autobeleid. Meer dan de helft van de bedrijven neemt zich immers voor om de CO2-uitstoot verder terug te dringen, voornamelijk door milieuonvriendelijke auto’s van de keuzelijst uit te sluiten. Het is een kans voor bedrijven om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te tonen, een kans die ze met beide handen grijpen.

Individuele keuze

Een andere trend is meer flexibiliteit in het mobiliteitsbeleid. Steeds vaker wordt overgegaan tot een maandelijkse mobiliteitsvergoeding, waarmee de keuze voor openbaar vervoer, fiets of auto op individuele basis gemaakt wordt. Op deze manier spelen organisaties in op de trend naar individualisering van het loonbeleid: werknemers krijgen meer flexibiliteit binnen een vastgelegde mobiliteitsenveloppe.

Ook brandstof vaak vergoed

Nog enkele opvallende feiten die uit het onderzoek bleken:
– 3% van de bedrijven bezit een eigen wagenpark (de anderen leasen).
– Sales functionarissen krijgen minder keuze in autotype dan overige functies.
– 9% van de bedrijven staat niet toe dat hun medewerkers een goedkopere auto uitzoeken dan waarvoor geclassificeerd.
– Auto’s worden gemiddeld na 4 jaar of 150.000 km vervangen.
– 89% van de bedrijven vergoedt brandstof in België en aanvullend vergoedt 7% brandstof in het buitenland.
– Werknemers dragen gemiddeld maandelijks 81 Euro (sales) en 121 Euro (overige functies) bij aan hun bedrijfswagen.

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.