NL | FR | LU
Peoplesphere

EASI en Torfs behouden hun titel van Best Workplaces 2016 van België

EASI en Torfs staan voor het tweede jaar op rij op nummer 1 in de top 10 van Best Workplaces 2016 in België. Die goede score hebben beide bedrijven grotendeels te danken aan de tevredenheid van hun medewerkers. Het resultaat van dit jaarlijks grootschalig onderzoek van Vlerick Business School in samenwerking met het Great Place to Work® Institute Belgium is immers gebaseerd op een enquête bij de werknemers die voor twee derden de eindscore bepaalt.

Daarbij wordt gepeild naar 3 aspecten die kenmerkend zijn voor een Best Workplace: het vertrouwen van de werknemers in hun leidinggevende (management), de trots van de werknemers over hun prestaties (job), en het plezier dat ze beleven op de werkvloer (collega’s). De resultaten worden aangevuld met een analyse van het personeelsbeleid via een enquête bij management en HR die voor 1/3 meetelt in de eindscore.

Met hun titel van Best Workplace 2016 in België zijn EASI en Torfs een voorbeeld voor een mensgericht en kwalitatief personeelsbeleid.

Verschuivingen en nieuwkomers

Bij de kleine bedrijven (MINDER dan 500 medewerkers) mag EASI zich ook dit jaar Best Workplace 2016 noemen.  “EASI empowert zijn medewerkers zodat zij volledig kunnen profiteren van de gekregen vrijheid. In combinatie met een aanzienlijke vermindering van de controlesystemen versterkt dit het ondernemerschap en nemen hun medewerkers veel meer initiatief in hun dagelijkse werkuitvoering,” klinkt het.

Ook AE en Protime behouden mooi hun plaats in de top 3. ORMIT is een plaats gestegen naar nummer 4 en Mars Belgium mag zelfs twee banken vooruit (5). AbbVie, dat vorig jaar nog voor het eerst in de top 10 stond, positioneert zich nu als een sterke stijger van 10 naar 6. Er zijn ten slotte ook maar liefst 3 nieuwkomers: Secretary Plus (7), Solvus (8) en House of Talents (9). Handson & Partners ten slotte moet 6 plaatsen inleveren en sluit de Top 10 af.

Torfs mag zich voor de zevende keer de eerste plaats in de top 10 van grote bedrijven (MEER dan 500 medewerkers) toe-eigenen. Het bedrijf zet al jaren in op tevreden medewerkers en blijft een vaste waarde in de top 3. Van bij de oprichting van het bedrijf ligt de focus op de mensen: “Torfs streeft voortdurend naar tevreden klanten en medewerkers, iets wat volgens hen hand in hand gaat. Ze noemen dat ‘360° zorgzaamheid’. Torfs wil bekend staan als de ‘meest klantvriendelijke retailer’, en de uitrol van deze nieuwe visie en de bijkomende verwachte gedragingen in de winkels was dan ook hun grootste HR project in 2015. Deze globale visie kwam co-creatief tot stand zodat alle medewerkers vanaf de start betrokken waren!”

Verder zien we ook bij de grote bedrijven geen wijzigingen in de top 3: zowel Accent Jobs als McDonald’s Belgium behouden hun exacte positie op nummer 2 en 3. Start People maakt een mooie sprong van 8 naar 4 waarbij Adecco een plaatsje moet opgeven (5). Monsanto houdt stand op plaats 6. KBC gaat hierdoor van 5 naar 7. Het schoonmaakbedrijf Care is terug van weggeweest en komt de top 10 mooi binnen op nummer 8. Media Markt gaat een plaats vooruit naar 9 en nieuwkomer EY sluit de top 10 mooi af.

Special Awards voor 3 uitmuntende bedrijfscases

Recognition

Care weet dat waardering van de medewerkers cruciaal is. Daarom wilde het bedrijf op de Dag van de Schoonmaak al haar mensen extra bedanken voor hun dagelijkse inzet. Iedereen ontving die dag een kaartje in de bus met felicitaties. Daarnaast mochten ze allemaal meedoen met een wedstrijd om een manicure of pedicure te winnen, gewoon door te vertellen waarom zij trots zijn op hun job bij Care. Ook de klanten konden een schoonmaker naar voren schuiven waarvan zij vinden dat die een bloemetje verdient!
Andere genomineerden waren: EASI en Start People.

Strategic Talent Development

Bij ORMIT wil men mensen helpen om verder te groeien en hun potentieel ten volle te benutten. Men zorgt ervoor dat mensen hun unieke talenten ontdekken en daar ook op inzetten. Iedere persoon moet volgens hen in zijn eigenheid groeien, en men ontwikkelt niet noodzakelijk met het oog op een bepaalde job. Het gaat dus allereerst over jezelf leren kennen: wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik? Deze vragen zijn de leidraad voor ontwikkeling bij ORMIT.
Andere genomineerden waren: AE en KBC.

Employer branding

Het externe Employer Brand kan volgens Torfs niet los gezien worden van hun interne HR-inspanningen. Bij Torfs geloven ze er heilig in dat gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige klanten en omgekeerd. Het is dan ook zeer belangrijk om als organisatie oprecht vriendelijk te zijn voor de medewerkers indien je dit gedrag van hen verwacht naar hun klanten toe. Het label Best Workplaces zien ze als een tweede sterke pijler voor hun Employer Brand. Toen ze enkele jaren geleden in een onbezonnen moment besloten om mee te doen, hadden ze nooit kunnen voorspellen dat dit zo’n positieve impact kon hebben op hun organisatie. En ten slotte proberen ze om zichzelf steeds opnieuw uit te vinden bij de werving van nieuwe medewerkers. Zo omvat hun jobsite een leuke online vragenlijst waardoor de kandidaat onmiddellijk ziet of zijn/haar profiel matcht met de waarden van Torfs!
Andere genomineerden waren: AbbVie, Protime en Adecco.

 

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.