NL | FR | LU
Peoplesphere

HR is geen zuil die naast de business staat

Anette Böhm, senior general manager corporate human resources bij KBC sinds 2013, is haar hele leven al bezig met HR. “Ik heb al als tamelijk jong persoon veel kansen gekregen om mij te ontwikkelen in dat domein en ben sindsdien verkocht aan de HR-materie. Ik heb toen trouwens geleerd dat mensen alleen kunnen groeien als ze kansen krijgen. Ook al zijn mensen soms niet helemaal klaar voor een volgende stap, kan het toch oké zijn om een risico te nemen. Ze moeten de mogelijkheid krijgen om te bewijzen dat ze het kunnen. Dat kan enkel en alleen als er mensen zijn die in hen geloven. ”

Door bij verschillende nationale en internationale bedrijven te werken, altijd in HR, heeft Anette Böhm geleerd dat het cruciaal is nooit projecten of beleidslijnen te copy-pasten. “Wat in het ene bedrijf werkt, is misschien niet mogelijk in een ander. Dat is een van de belangrijkste zaken die ik doorheen mijn carrière geleerd heb.”

De aantrekkingskracht van KBC

Voor ze in 2013 bij KBC begon, had Anette Böhm geen uitgesproken affiniteit met de financiële sector. Waarom niet? “De financiële sector heeft in het algemeen de reputatie om een zeer traditionele sector te zijn en conservatieve werkwijzen aan te houden. Toen ik gecontacteerd werd door KBC, ben ik toch beginnen rondkijken. Ik ben zo op een interview van Groeps-CEO Johan Thijs gestoten, waarin hij het had over het cultuurveranderingsproces van KBC en de uitdagingen waar het bedrijf voor stond. Hij had namelijk net PEARL gelanceerd, onze nieuwe bedrijfscultuur. Hij vertelde verder over dé uitdaging van de financiële sector: de verandering. Het is nu belangrijker dan ooit om mensen mee te krijgen. Een business strategie schrijven alleen is onvoldoende, de medewerkers moeten ook een houvast hebben in die veranderende omgeving. Daarom moeten zij goed weten wat van hen verwacht wordt naar de toekomst toe, hoe zij samen met het bedrijf verder kunnen evolueren. Ik kwam toen, na het lezen van het artikel, tot de conclusie dat werken bij KBC voor mij toch wel een erg interessante uitdaging zou zijn. Ik vond het goed dat de CEO een uitgesproken visie had; niet alleen van de business strategie maar ook van zijn medewerkers. Dat is bij ons nog extra belangrijk omdat we een service-gericht bedrijf zijn. Het zijn de mensen die deze service verkopen; als zij niet mee zijn in het veranderingsproces dan kan ook de business strategie niet gerealiseerd worden. Die uitdaging heeft mij eigenlijk naar KBC gelokt.”

Lees de rest van het artikel in uw Peoplesphere n°102!

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.