NL | FR | LU
Peoplesphere
Peoplesphere
1 2 3
carousel bootstrap by WOWSlider.com v5.6m

‘Terug naar Werk’-coördinatoren moeten langdurig zieken weer aan het werk helpen.

Met de inzet van ‘Terug naar Werk’-coördinatoren wil de federale regering de komende jaren mensen die langdurig ziek zijn terug aan een job helpen. De ministerraad keurde dat ‘Terug Naar Werk’-plan van minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Frank Vandenbroucke goed. “Het aantal langdurig zieken neemt in België jaar na jaar toe. Dat is niet alleen pijnlijk voor wie lang out is, maar het is ook een structureel zware kost voor onze sociale zekerheid. De ‘Terug Naar Werk’-coördinatoren moeten de hoeksteen vormen van een nieuw beleid om langdurig zieken op een zo goed mogelijke manier terug naar de arbeidsmarkt te begeleiden. Ook zetten we in op een goede samenwerking met de regio’s en meer bepaald de regionale ministers van Werk, zodat we elkaar versterken in de ambities die we hebben”, zegt Frank Vandenbroucke. Lezen

Slechts 4% van de Belgische werknemers beschikt vandaag over een mobiliteitsbudget.

Volgens een studie van Securex, krijgt momenteel slechts 4% van de Belgische werknemers een mobiliteitsbudget van hun werkgever. 25% van de werknemers die een bedrijfswagen hebben, zegt bereid te zijn om die in te ruilen voor een mobiliteitsbudget, nog eens 22% ziet dat enkel zitten onder bepaalde voorwaarden. 20% van de werknemers heeft zelfs helemaal geen mobiliteitscompensatie. Lezen

Preventiebeleid is zeker een must voor oudere medewerkers: effect van leeftijd en fysieke eisen van het werk op langdurig ziekteverzuim bevestigd door Deens onderzoek.

Het belang van een preventief beleid rond duurzame inzetbaarheid en vitaliteit wordt andermaal aangetoond in een Deens onderzoek van het National Research Center for Working Environments. De kans dat werknemers uitvallen als werkgevers geen aandacht besteden aan aangepast werk, stijgt met de leeftijd en dreigt op de duur onze sociale zekerheid te ondermijnen. Lezen

Opiniestuk – Hybride werken: wat als we de controle nu eens loslaten?

Kent u het nieuwe buzzwoord op de werkvloer al? Hybride werken, de combinatie van telewerk en werken op kantoor. Maar hoe kunnen bedrijven ervoor zorgen dat dit een succes wordt? Hybride werken kan alleen slagen als medewerkers zelfsturend kunnen werken. Het empoweren van het personeel wordt dus één van de grote uitdagingen waarmee bedrijven in de nasleep van de COVID- 19-crisis geconfronteerd worden. De HR-manager speelt hierbij een centrale rol, als gangmaker van het ‘nieuwe werken’. En dat is nu net waar het schoentje knelt. Lezen

Intergewestelijke overdrachten: Vlaanderen en Brussel zijn bijdragers, Wallonië is ontvanger.

De ontvangsten en uitgaven van de federale overheid en de sociale zekerheid brengen veel transacties teweeg van of naar de huishoudens en ondernemingen. Die stromen komen met name tegemoet aan doelstellingen van solidariteit tussen individuen wanneer ze plaatsvinden zonder directe tegenprestatie. Geografisch bekeken impliceren ze intergewestelijke overdrachten, aangezien de gemiddelde bedragen per inwoner die worden gestort en ingehouden in een gewest afwijken van het nationale gemiddelde. Die afwijkingen kunnen worden verklaard door de demografische en sociaaleconomische eigenschappen van elk gewest. Lezen

Helft werknemers rijdt met privévoertuig naar het werk; minder dan een kwart met een bedrijfswagen.

Minder dan een kwart (23%) van de werknemers beschikt over een bedrijfswagen om naar het werk te komen; meer dan de helft van de werknemers komt met de eigen wagen. Dit blijkt uit de analyse van SD Worx bij 21.000 klanten in 2020. Al is dit sterk afhankelijk van de sector waarin je werkt. De sectoren ‘industrie’ en ‘groot-en kleinhandel’ zijn koplopers; ze staan voor terugbetaling gebruik eigen wagen én voor de bedrijfswagens in de top vier. Zestig procent van de bedrijfswagens vinden we terug bij kmo’s, in organisaties tot 250 werknemers. In een recente bevraging geven kmo’s aan dat het in driekwart van de gevallen om een functiewagen gaat, nodig voor de job zoals klantenbezoek. Een kwart zegt geen bedrijfswagens te willen. 28% geeft aan dat bedrijfswagens vooral duurder zullen worden; 12% zegt kleinere wagens te zullen aanbieden. Slechts 10,7% zegt geen wagens meer te zullen aanbieden voor nieuwe contracten. Slechts een minderheid wil voor meer bedrijfsfietsen en openbaar vervoer gaan. Lezen

Duurzame mobiliteit: fiscaliteit 2026 en hybride werken hefbomen voor snel vergroenen bedrijfswagenpark.

Drie op de vier bedrijven maken van duurzame mobiliteit een prioriteit in hun bedrijfsvoering tegen 2023. 47 % van de Belgische ondernemingen stimuleert zijn medewerkers nu al om zich milieubewust te verplaatsen, door in het loonpakket groene mobiliteitsopties aan te bieden. 28 % is van plan om dit binnen 2 jaar zeker in te voeren. Mobiliteitsexperts van Acerta zien 2 belangrijke trends voor de komende jaren: de aangepaste fiscaliteit rond bedrijfswagens is een belangrijke hefboom om wagenparken snel te vergroenen, én het hybride werken (thuiswerk en werken op kantoor) vermindert het totaal aantal pendelkilometers aanzienlijk. Lezen

Vraag naar beroepsopleidingen groter dan ooit: 2 op 3 bedienden wil dit jaar één of meer opleidingen volgen.

Na anderhalf jaar corona-epidemie is de roep om beroepsopleidingen groter dan ooit. 2 op de 3 bedienden – vooral jongeren – zouden dit jaar nog graag één of meer opleidingen willen volgen. 1 op de 4 bedienden zou zelfs van job veranderen als hen daar meer opleidingen worden aangeboden. Cevora, de opleidingspartner voor zo’n 500.000 bedienden in 60.000 bedrijven, zet dan ook alle zeilen bij voor een druk najaar. Naast de digitale sessies zullen de opleidingen ook opnieuw fysiek doorgaan. “Want in de huidige economische context zijn opleidingen belangrijker dan ooit”, aldus Olivier Lambert, directeur van Cevora. Lezen

Pensioenhervorming: “men schept de illusie dat ‘billijkheid’ automatisch meer rechten voor minder werk betekent”.

Kortere loopbanen dan 50 jaar geleden, een vergrijzende bevolking, een zeer lage werkzaamheidsgraad bij jongeren en senioren, een inflatie van de gelijkgestelde periodes, pijlsnel stijgende pensioenuitgaven, flagrante ongelijkheden tussen gepensioneerden naargelang hun statuut … Kortom, een duurzame en doeltreffende hervorming van onze pensioenstelsels was dringend nodig. Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) vindt dat de voorstellen die minister Lalieux vandaag losliet op de pers geen rekening houden met die realiteiten. Langer studeren, langer leven en kortere loopbanen gaan niet samen met betere pensioenen. Lezen

Algemene Brusselse werkloosheid stabiliseert, daling bij jongeren.

In augustus 2021 telt het Brussels Gewest 90.863 werkzoekenden. Dat zijn er 0,1% minder dan in augustus 2020. Terwijl de algemene werkloosheid stabiliseert, daalt de jongerenwerkloosheid op haar beurt met 10,8%. Actiris ontving vorige maand 4.986 vacatures, een verdubbeling (+100,9%) ten opzichte van vorig jaar. Een bijzonder bemoedigend cijfer, dat wel met wat voorzichtigheid geïnterpreteerd moet worden: naast de economie die heropleeft, komt de stijging er namelijk ook doordat Actiris werkaanbiedingen beter registreert, vooral interimvacatures. Lezen

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.