NL | FR | LU
Peoplesphere

Traffic Index : Brussel blijft drukste stad van België en wordt nu even druk als Londen maar drukker dan Parijs.

TomTom (TOM2) heeft vandaag de resultaten van de Traffic Index bekendgemaakt.De index is een gedetailleerd verkeersrapport en bevat details over de verkeerssituatie in 403 steden en 56 landen verspreid over de hele wereld. In België blijft Brussel de drukste stad van 2018. Chauffeurs moeten er rekening houden met gemiddeld 37% extra reistijd in het verkeer.

De drukste dag van 2018 was 2 maart, met gemiddeld 76% meer reistijd in het verkeer. Toen zorgde de aanvriezende regen voor spekgladde wegen en veel ongelukken in heel het land. Zowel de ochtend- als avondspits zijn doorgaans dramatisch in Brussel, met ruim 70% extra reistijd. Pendelaars doen dan gemiddeld 22 minuten extra over een trip van een half uur.

Na Brussel volgt Antwerpen, waar chauffeurs gemiddeld 31% meer reistijd verliezen. De ochtend- en avondspits zijn er drukker maar niet zo dramatisch als in Brussel, met respectievelijk gemiddeld 54 en 61% extra reistijd, of een toename van respectievelijk 16 en 18 minuten per half uur.

Namen komt eerder verrassend op de derde plaats, met gemiddeld 29% extra reistijd en een stijging van maar liefst 10% ten opzichte van de vorige metingen in 2017. Ook de ochtend- en avondspits is er drukker, met respectievelijk 45 en 51%, of 14 en 15 minuten extra reistijd per half uur.

Leuven volgt op plek 4 (23%), met als drukste dag 27 augustus 2018 (60%). Die maandag luidde een week van zware verkeershinder in door wegenwerken op de E40 in Heverlee. ’s Ochtends (44%) en ’s avonds (49%) is het eveneens drukker in de studentenstad, metrespectievelijk 13 en 15 minuten extra per half uur in de spits.

Gent en Luik staan op een gedeelde 5e plek, met gemiddeld 20% extra reistijd in het verkeer. Ook tijdens de spitsuren verloopt het verkeer moeilijker in Gent. ’s Ochtends doe je gemiddeld 33% langer of 10 minuten extra per trip van een half uur. ’s Avonds is dat 41% extra, of gemiddeld 12 minuten extra per half uur.

De drukste dag in Luik was op 1 juni 2018, met gemiddeld 46% meer reistijd. Die dag vonden er zware overstromingen plaats in de Luikse regio. De ochtendspits is gemiddeld 38% drukker (+ 11 minuten per half uur); de avondspits verloopt doorgaans 44% drukker of 13 bijkomende minuten per half uur.

Nick Cohn, TomTom’s Traffic Expert, verklaart: “We zien dat de verkeersdrukte in de grootsteden Brussel, Antwerpen en Luik op hetzelfde niveau blijft, niettegenstaande de wereldwijde verkeersdrukte fel is toegenomen. Namen duikt de top-3 in met een verrassende toename van de verkeersdrukte. Ook Leuven, Gent en Kortrijk zijn drukker geworden. Anderzijds zien we dat Bergen het in 2018 heel wat beter doet dan in 2017. Op basis van de metingen zien we dat ook Brugge en Charleroi minder druk zijn geworden. Al bij al een goed rapport dus voor België, met 3 ex-aeqo’s, 3 dalingen en slechts 4 stijgingen.”

Wereldwijd staat Mumbai dit jaar op de eerste plaats. Chauffeurs brengen er gemiddeld 65% extra reistijd door in het verkeer. De volgende op de wereldranglijst is de Colombiaanse hoofdstad, Bogota (63%), gevolgd door Lima in Peru (58%) en New Delhi in India (58%). De Russische hoofdstad Moskou (56%) sluit de top-5 af van meest drukke steden in de wereld.

Wereldwijde congestieranking, steden >800000 inwoners

Terwijl Moskou (56%) de leiding nam in Europa, kwam Istanbul (53%) op de tweede plaats. Boekarest (48%) prijkt op 3, Sint-Petersburg (47%) op 4 en Kiev (46%) op 5. Brussel (37%), Londen (37%) en Parijs (36%) komen respectievelijk op de 11e, 12e en 13e plaats in de Europese ranking met steden boven de 800000 inwoners.

Noord-Amerika’s top-5 van meest drukke steden zijn Mexico City (52%), Los Angeles (41%), Vancouver (38%), New York (36%) en San Francisco (34%). Meer rankings zijn terug te vinden via www.tomtom.com/traffic-index.

Er is hoop

Ralf-Peter Schaefer, TomTom’s VP van Traffic-informatie, zei: “Wereldwijd stijgt de verkeerscongestie. En dat is zowel goed als slecht nieuws. Het is goed omdat het een sterke wereldeconomie aangeeft, maar de keerzijde is dat bestuurders tijd verspillen aan het verkeer, om nog maar te zwijgen van de enorme impact op het milieu. Bij TomTom werken we aan een toekomst waarin voertuigen elektrisch, gedeeld en autonoom zijn, zodat onze toekomst echt vrij is van congestie en uitstoot. We hebben de technologie om deze toekomst mogelijk te maken, maar het vergt een gezamenlijke inspanning. Van wegbeheerders tot overheden en van autofabrikanten tot autobestuurders, we hebben allemaal een rol te spelen.”

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.