NL | FR | LU
Peoplesphere

De werkende Belg heeft wekelijks 7 uur minder vrij beschikbare tijd dan de vorige generatie.

Wat de toenemende files, (professionele) fomo en digitale evolutie met elkaar te maken hebben? Samen zorgen deze fenomenen ervoor dat de werkende Belg gemiddeld 7 uur minder vrij beschikbare tijd heeft dan de vorige generatie, zo becijferde trendwatcher Herman Konings. Daarnaast zijn we ook privé heel ambitieus. Dat drukke leven leidt tot een explosieve groei van de vraag naar huishoudhulpen in België, met 40% sinds 2010. Een dienstenchequebedrijf speelt in op deze trend: het verkoopt voortaan… vrije tijd.

Op vraag van Itzu Home bestudeerde trendwatcher Herman Konings de tijdsbesteding van de werkende Belg. “Eén generatie geleden oefende 60 procent van de werkende mensen een ‘blue collar’ job uit. Ze werkten met de handen. De overige 40 procent rekende zich tot de kennis- en dienstenwerkers (‘white collar’ job). De laatste 25 jaar is die balans echter omgeslagen”, zo duidt Herman. “De gevolgen? Meer auto’s op de weg, omdat kenniswerkers verder van hun werk wonen én vaker op pad zijn voor meetings. Meer druk om ‘mee’ te zijn met jobgerelateerde nieuwtjes. En meer werk dat na de uren samen met de laptop mee naar huis komt.”

Terwijl ons professioneel leven al een hele hap uit ons tijdsbudget neemt, groeien ook onze privé-ambities gestaag. Een week voelt niet compleet zonder een aantal uurtjes sporten, leuke avonden met vrienden of de nieuwste Netflix-serie. En dus kom je gegarandeerd tijd tekort, zeker als daar nog de zorg voor kinderen bijkomt.

De nood aan meer vrije tijd en me-time is dus hoog. En daar speelt dienstenchequebedrijf Itzu Home op in: “Een van de manieren om meer ‘quality time’ of ‘KwaliTijd’ vrij te maken, is om huishoudelijke klusjes uit je privéleven te bannen”, weet COO Simon Machkour van Itzu Home. “Vroeger beperkte huishoudhulp zich tot poetsen. Vandaag de dag is vragen mensen ook almaar vaker hulp bij het strijken, de boodschappen en het bereiden van maaltijden. De was en de plas overlaten aan iemand anders is voor hen een manier om vrije tijd bij te kopen.”

Groei van 40% in België sinds 2010

Dat de roep om huishoudelijke hulp luid klinkt, blijkt duidelijk uit de cijfers. Van 2010 tot 2017 nam het aantal gepresteerde dienstencheque-uren met gemiddeld 5% per jaar toe in België. Oftewel 40% op 8 jaar tijd… In Vlaanderen is de groei nog spectaculairder, het aantal dienstenchequegebruikers groeide er tussen 2010 en 2016 met gemiddeld 7,5% per jaar: “We merken dat de vraag ook breder wordt. Veel werkende mensen zijn op zoek naar een polyvalente ‘house manager’, die allerlei huishoudelijke taken combineert. Maar als dienstenchequebedrijf moeten we natuurlijk wel binnen de wettelijke grenzen blijven.”

Herman Konings verwacht dat die indrukwekkende groeicijfers nog enige tijd zullen aanhouden: “Dankzij de democratisering van het onderwijs blijft het aandeel van kennis- en dienstenwerkers binnen de actieve bevolking toenemen. De eerstvolgende jaren zal de waarde van onze tijd dus alleen maar stijgen”, besluit de trendwatcher.

 

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.